Thursday, January 24, 2013

cyst..punca dan rawatan alternatif selain pembedahan

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Saya terpanggil untuk buat research dan hasilkan entry ini selepas husband saya duk bercerita tentang officemate dia yang kemungkinan akan dibedah dalam masa terdekat ni. kita doakan semoga Puan Normie officemate husband saya selamat dan tak perlu dibedah (tengah pujuk dia untuk cuba GLA ni).

gla shaklee kecutkan cyst
Cyst : Punca dan rawatan alternatif selain pembedahan

Okay, jom kita explore tentang cyst ni ya..

cyst
Cyst
                               

Apakah dia cyst @ sista?


Cyst adalah kantung yang dipenuhi dengan koleksi daripada cecair atau separa pepejal bahan yang membentuk pada ovari. cyst ini adalah agak biasa, tidak berbahaya dan boleh terjadi pada bila-bila masa, tetapi ia sering terjadi kepada wanita2 selepas melahirkan anak. Kebanyakan sista ovari adalah asimptomatik, benigna, dan sembuh dengan sendiri dalam beberapa minggu tanpa rawatan.


Bagaimana cyst boleh terbentuk?


Sebagai sebahagian daripada kitaran haid yang normal, ovari mengeluarkan telur (ovum). Ovum ini terbentuk dalam kemurungan kantung atau seperti kantung (folikel), yang kemudiannya muncul sebagai benjolan pada permukaan ovari. Apabila folikel pecah, ovum dilepaskan; folikel ovari kemudian runtuh. Darah beku dalam folikel, bawah pengaruh hormon luteinizing, baki sel-sel folikel menjadi corpus luteum. Corpus luteum merembeskan progesteron untuk 7-8 hari seterusnya dalam persediaan untuk persenyawaan dan kehamilan. Jika kehamilan berlaku, corpus luteum terus untuk menghasilkan hormon sehingga plasenta berkembang. Jika kehamilan tidak berlaku, corpus luteum merosot, menjadi albicans corpus; ia akhirnya resorbed dan hilang.

cyst folikel


Jenis yang paling biasa sista ovari, sista folikel (folikel sista graafian), berkembang selama 2 minggu pertama kitaran haid apabila folikel ovari gagal pecah dan melepaskan ovum. Sista ini terus untuk merembeskan estrogen bukannya resorbed, dan cecair dalam folikel berterusan, membentuk sista. Sista folikel biasanya hilang dalam tempoh dua kitaran seterusnya haid tanpa rawatan.


corpus luteum cyst



A corpus luteum sista ovari terbentuk semasa separuh terakhir kitaran haid apabila folikel ovari pecah tetapi tidak merosot. Ini sista, diisi sama ada dengan cecair serous atau darah, terus untuk menghasilkan progesteron. Seperti sista folikel, mereka sering hilang semasa dua kitaran haid yang seterusnya.

cystomas


Sista serous, juga dikenali sebagai cystomas, biasanya terbentuk daripada tisu permukaan (tisu epitelium) ovari. Serous sista mempunyai potensi untuk menjadi malignan {Curran}. Sista ini juga mempunyai potensi untuk berkembang begitu besar bahawa abdomen boleh menjadi buncit.

cyst ovari Theca-lutein


Sista ovari Theca-lutein boleh membangunkan sebagai hasil yang luar biasa tahap hormon manusia korionik gonadotropin (hCG). Apabila tahap hormon turun, sista biasanya mengecut. Sista itu boleh ditemui di kalangan wanita yang mengambil dadah kemandulan untuk merangsang ovari sebagai sebahagian daripada rawatan kemandulan mereka. Sista Theca-Lutein juga boleh didapati dalam persatuan dengan tumor yang menghasilkan jumlah lebihan hCG (hydatidiform tahi lalat, choriocarcinoma).

ovarian cyst


Sista ovari juga boleh membangunkan dari tisu endometrium tumbuh di ovari (Endometriomas, "sista coklat") dan dari tisu pelarian yang berasal dari bahagian-bahagian badan yang lain (sista dermoid) {"Gynecologic Problems"}. Banyak sista ovari kecil boleh membangunkan dari gangguan endokrin menyebabkan ketidakseimbangan hormon, kitaran haid tidak teratur, dan kesuburan dikurangkan (sindrom ovari polikistik).


Antara faktor penyebab cyst adalah

  1. ketidakstabilan hormon
  2. genetik
  3. diet yang kurang sihat

Rawatan


Selalu doktor akan suruh tunggu dan lihat. Cyst boleh mengecil dan mengecut sendiri. Rawatan hormon juga boleh membantu mengawal cyst. Namun, jika ia semakin membesar dan berubah bentuk, doktor akan mengesorkan pembedahan untuk mengeluarkan cyst untuk mengelakkan cyst pecah sendiri dan mengakibatkan pendarahan dalaman yang teruk.

Untuk membantu pesakit cyst, suppelemen yang sering dicadangkan adalah GLA Complex yang efektif untuk mengawal ketidakseimbangan hormon.


Gla complex shaklee
GLA Complex Shaklee bantu kecutkan cyst
               

Apakah dia GLA Complex??


GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.


Lagi kebaikan GLA Complex Shaklee..


1. Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid.
2. Meningkatkan kesuburan.
3. Melegakan PMS (Pre-Menstuatation Syndrome)
4. Membantu dalam menangani menopause.
5. Menguatkan kuku & rambut.
6. Menjadikan kulit lebih sihat & berseri-seri.
7. Membantu menangani ekzema.
8. Melegakan symptom akibat Rhematoid Artritis.
9. Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri.
10. Menguatkn immuniti badan.
11. Mempelahankn process penuaan.
12. Mengurangkn “blood clot” yang menyebabkan serangan jantung.
13. Mengawal kencing manis
14. Mengawal kolesterol.
15. Bagus untuk saraf.

sekian dahulu perkongsian saya mngenai cyst..sampai ketemu lagi ya! ;)

WASSALAM 

Berminat untuk dapatkan produk ini, atau produk-produk SHAKLEE yang lain boleh hubungi saya melalui ;

fb : Sharfawani Ismail https://www.facebook.com/sharfawani.ismail
page : Vita 4 All https://www.facebook.com/SuperUmmiTalhah
email : shafa_87@msn.com / ummitalhah@gmail.com
sms/call/whatsApp : 017-9623963 / 03-80655814 

ATAU KLIK LINK DI BAWAH


FREE Delivery sekitar Puchong & Putrajaya

No comments:

Post a Comment