Wednesday, December 4, 2013

Tips Banyakkan Susu Badan

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Wahhh...lamanya tak menulis kat blog ni..sibuk okay..huhu (alasan!!)
Tapi memang sibuk pun sebenarnya, baru pindah rumah anda its my very own house!! best3!! hehe

Okay, alkisahnya semenjak dua menjak ni, ada la 4 5 orang ibu ni selalu pm saya di fb bertanyakan tips macamana nak banyakkan susu badan sebab masing2 berazam nak susukan bayi mereka sehingga 2 tahun which is saaaangatla bagus and I support them 200% ;)

Tetapi tak semudah yang disangka ya ibu2 sekalian, banyak cabaran menyusukan baby ni. Sebab setiap individu adalah berbeza, cara system badan kita berfungsi pun berbeza, ada yang cepat respon, ada yang susah respon..Antara mereka ni semua memang amalkan supplement set penyusuan Shaklee, tapi ingat ya semua, kita kena tahu cara pengambilan yang betul, bukan beli dan main hentam makan macam tu jer.Sebab itu pentingnya untuk anda mencari SHAKLEE DISTRIBUTOR .dan paaaling penting, banyak lagi faktor2 lain yang perlu kita jaga seperti PEMAKANAN, STRESS, WATER INTAKE, POSISI MENYUSU dan macam2 lagi..

So, untuk membantu ibu2 di luar sana, dapat ilmu (dan me myself dapat pahala lebih..hehe) saya nak share 1 artikel tentang TIPS BANYAKKAN SUSU IBU..

(Sumber: Majalah Pa&Ma)

Kerapkali terdengar cakap-cakap di kalangan ibu baru bersalin tentang susu badan yang semakin berkurangan. Sebenarnya ada petua mudah yang boleh diamalkan bagi mengelakkan masalah tersebut.

1.      Kerap menyusu
Semakin kerap ibu menyusukan bayi, semakin banyak susu akan terhasil. Jadi, galakkan bayi untuk lebih kerap menyusu. Penyusuan di antara 10 hingga 12 kali atau lebih dalam tempoh 24 jam akan merangsang hormon prolaktin yang menghasilkan lebih banyak susu.
2.      Amalan tradisi
Petua orang lama mengamalkan pemakanan tertentu bagi menambah susu. Ia tidak terhad kepada masyarakat Melayu sahaja. Malah, kaum Cina dan India turut menggunakan kaedah yang sama. Antara jenis makanan yang dipercayai menambah susu ialah, ulam-ulaman (pegaga, peria, raja, turi, betik, jantung pisang batu dan lain-lain), lobak putih, ikan yu dan banyak lagi.
3.      Makanan herba
Terdapat beberapa jenis rempah yang biasa digunakan dalam masakan harian membantu menambah pengeluaran susu. Paling popular ialah halba. Selepas dibeli, cuci halba dengan sempurna dan keringkan. Kemudian simpan di dalam bekas bertutup dan makan sesudu halba setiap hari. Antara herba lain ialah jintan hitam. Cara pengambilannya sama seperti halba.
4.      Minum air ikut keperluan
Selain daripada pemakanan yang berkhasiat, air juga perlu cukup. Ada pendapat mengatakan ibu perlu minum sehingga lapan gelas air sehari. Namun, paling penting anda harus minum air kosong mengikut keperluan tubuh. Selain air kosong, anda juga boleh minum minuman lain seperti susu, air kacang soya dan jus oren segar. Jus oren segar berupaya meningkatkan penghasilan susu,
5.      Posisi yang betul
Dapatkan posisi yang betul setiap kali menyusukan bayi. Paling utama, anda perlu memastikan bayi melekap dengan betul. Jika anda menghadapi masalah untuk mendapatkan posisi yang betul, dapatkan tunjuk ajar daripada jururawat, doctor atau pakar laktasi tentang teknik dan posisi yang berkesan.

6.      Makanan Tambahan @ Supplement
Haaa...yang ni paaling best..bukan sebab saya ni Distributor Shaklee ye, tapi saya sendiri pengamal tegar SET MENYUSU SHAKLEE..huhu

TAPI..

Jangan ingat ambil supplement ni 2 minit, bedezzzupp susu mencurah-curah..salah sama sekali!!
Paaaling penting, kena tahu cara pengambilan vitamin2 ni dengan betul dan tips2 penting untuk pastikan vitamin ni memberikan kesan yang optimum dalam membantu2 ibu menyusukan bayi..

Set Penyusuan Shaklee Terdiri dari 2 milkbooster utama iaitu
*ESP
*ALFALFA



Keduanya saling melengkapi untuk membantu merangsang penghasilan susu secara optimum.
ESP yang dihasilkan daripada kacang soya berkualiti tinggi adalah sumber protein penting untuk membantu penghasilan susu ibu yang berkhasiat dan pekat sementara Alfalfa adalah sejenis herba penggalak susu badan.

Kedua2 nya amat berkesan diambil ketika BREAST KOSONG iaitu selepas menyusukan bayi atau selepas proses mengepam.

Selepas pengambilan ESP+ALFALFA nie, kita disarankan untuk minum sebanyak 3-4 liter air kosong atau sebaik2 nya air suam. Pengambilan air kosong ini sangat penting untuk memastikan vitamin2 yang diambil berfungsi dengan baik. So kalau dah ambil set Penyusuan Shaklee ni tapi tak minum air masak dengan cukup, tak boleh jugak.

In short, kena tahu cara pengambilan vitamin yg betul, supaya Vitamin2 dapat berfungsi ke tahap optimum

Selain dari milkbooster, set penyusuan lengkap shaklee termasuk juga VITALEA + B COMPLEX.


*VTALEA adalah sejenis multivitamin yang mengandungi Pelbagai nutrien penting termasukla iron. Multivitamin ini membantu para ibu yang menyusukan anak untuk lebih bertenaga Terutama ibu2 yang mengalami masalah tekanan darah rendah @ low hb. Selain itu susu yang terhasil juga akan lebih berkhasiat. Ibu2 yang bekerjaya seharian penat bekerja sangatlah disarankan untuk mengambil multivitamin ini supaya penghasilan susu tidak terjejas.

*B COMPLEX pula adalah vitamin anti-stres, membantu para ibu lebih tenang dan mengurangkan tekanan terutama ibu2 yang sibuk dengan kerjaya atau yang mudah bimbang @ mudah tertekan. Tekanan juga boleh menyebabkan penghasilan susu berkurang.

Terdapat dua lagi vitamin penting dalam set penyusuan shaklee iaitu OSTEMATRIX & VITAMIN C.

*OSTEMATRIX ialah kalsium dan seperti semua tahu kalsium sangat penting untuk ibu ,enyusu dan untuk bayi itu sendiri. Kalsium yang mencukupi di dalam susu ibu membantu perkembangan tulang dan pertumbuhan kanak2

*VITAMIN C pula nutrien yang sangat penting untuk tubuh manusia lebih2 lagi untuk ibu2 yang menyusukan anak. Vitamin C membantu memguatkan sistem imunisasi badan ibu dan anak. Imunisasi yang kuat penting ketika petumbesaran kanak2 supaya tidak mudah mendapat sebarang jangkitan virus penyebab penyakit

Mahukan yang terbaik untuk anak2 mommies?? Tak salah berikhtiar dengan SET PENYUSUSAN SHAKLEE di samping mengamalkan tips2 yang telah saya kongsikan ;)

Berminat untuk order?
Sms/whatsapp 0179623963
(Shafa) .
J

 

No comments:

Post a Comment